en kvindes Guide til grundlæggende Tire pleje

Kvinder er bestemt ikke hjælpeløs. Men nogle gange er vi lidt overvældet, arbejder en 40-timers arbejdsuge, pasning af børnene, madlavning, rengøring og gør vaskeri. Bilen er bare endnu en ekstra byrde, når der ikke er en mand rundt at pille med det. For den kvinde, der finder sig selv i denne situation, er det en kort primer på rutinemæssig tire pleje, der vil forlænge levetiden på dine dæk og forhåbentlig gøre dit liv en smule lettere.

Kontroller dæktrykket jævnligt:

Dæktrykket skal kontrolleres, når du har mistanke om et problem eller som minimum sæsonmæssigt.

Symptomer på forkert dæktryk omfatter overskydende slid og squeeling, når man går rundt om et hjørne (for lavt dæk) og reduceret trækkraft (for oppustet dæk).

Selv temperaturen kan påvirke din dæktryk. Tjek din ejerens manual for at finde hvor de har sendt korrekt dæktrykket (normalt på en af dørene) og sørg for at holde det på dette niveau. En forkert oppustede dæk ikke kun slidt hurtigere, det kan også være farligt, når at stoppe og kan forårsage slidbane separation. Du kan købe dæk trykmåler på din lokale auto dele butik, bruge en sporvidde på tankstationen eller Spørg din dækforhandler til at se det for dig.

Har dine dæk roteres:

Dæk skal være roteret hver 5000-6000 miles. Af forskellige årsager bære alle fire dæk på en bil ikke det samme. Formålet med dæk rotation er at muliggøre selv slid og en længere levetid for dine dæk. Nogle producenter anbefaler “cross-rotation” (flytte højre-front dæk til venstre-bag, osv.). Tjek din instruktionsbog til det anbefalinger. Har din dækforhandler rotere dine dæk regelmæssigt.

Tjek din hjulsporing:

Hvis du har ramt et hul i vejen eller skrabet dine dæk på en kantsten, dine hjul kan have været smidt ud af justering. Symptomer på hjul, der er ude af trit er overdreven slid (ét dæk kan bære mere end de andre) og styretøj problemer. Du kan mærke, at din bil veers til side, når du er på en lige vej eller bilen ikke styre korrekt i et sving. Medmindre du bemærker nogen af disse symptoner, bør du have din tilpasning kontrolleres årligt.

Dine hjul har afbalanceret samtidig deres roteret:

En forkert afbalanceret hjul vil forårsage en vibration ved højere hastigheder (50-70 MPH), som er mærkbar i rattet (hvis en forhjulet er ude af balance) eller i sædet (hvis en bageste dæk er ude af balance). Det vil også øge slid af støddæmpere, stivere og suspensioner. Hvis du bemærker nogen af disse symptomer, bør du have din dækforhandler tage et kig på dine dæk. Han bliver nødt til at finde den tungere del af dæk og vedhæfte en bly vægt overfor det at modvirke balance det. Medmindre du oplever nogle af disse symptomer, bør du have dine hjul afbalanceret hver gang du har dem roteret (hver 5000-6000 miles).

Leave a Reply